دانشمندان تا کنون بیشتر از ۸ میلیون انواع حیوانات را مورد بررسی قرار داده اند؛ از این حیوانات چیزهای با ارزشی مانند گوشت، تخم مرغ، شیر، پوست، پشم و غیره می‌گیریم. همچنین دارو های مختلفی برای درمان انواع بیماری ها از حیوانات گرفته می شوند، آیا می دانید این دارو ها چه هستند؟

بیشتر داروهای هورمونی از غدد حیوانات گرفته می شود. «اپی نفرین» که برای درمان بیماریهای قلبی مورد استفاده قرار میگیرد، از غده فوق کلیوی گربه و خوک استخراج می شود؛ این قرص به عنوان آدرنالین هم شناخته می شود. آدرنالین در سال 1904 کشف شد و برای درمان بیماران مبتلا به آسم نیز استفاده میشود. داروی «تیروکسین» از غده تیروئید گربه گرفته میشود و در درمان بیماریهای مربوط به غده تیروئید مورد استفاده قرار میگیرد. انسولین که در درمان بیماری دیابت بسیار مورد استفاده قرار میگیرد از ترشحات لوزالمعده گربه و خوک تهیه میشود. هورمونهای جنسی نیز از حیوانات مختلف برای درمان جنسی زنان و مردان به دست میآیند. نیش مار هم به وسیله سرم آنتی ونوم که از مار گرفته میشود، درمان میشود.

واکسنهای بیماریهای مختلف هم از حیوانات گرفته میشود؛ برای مثال واکسن فلج که از ویروس فلج موجود در کلیه میمون تهیه میشود. در سال 1790، ادوارد جنر انگلیسی پیشتاز واکسیناسیون آبله گاوی مایه کوبی شده را به بدن شخص غیرایمن تزریق کرد و این شخص در برابر آبله خفیف مقاومت نشان داد.

جدا از داروها، حیوانات در تحقیقات پزشکی هم مورد استفاده قرار میگیرند. تأثیر و یا خطرناک بودن آنها ابتدا بر روی حیوانات آزمایش میشود و وقتی که به نتیجه درمانی مطلوب رسیدند، آنها را برای فروش عرضه میکنند. از طریق تشریح حیوانات مختلف به دانشجویان زیست شناسی قسمتهای مختلف بدن یاد داده میشود. مطالعه این حیوانات اطلاعات زنده را در مورد کنترل انواع مختلف ویروس و باکتریها به ما داده است. بیماریهایی مانند هاری، آبله، مالاریا، تیفوئید، دیفتری و ... تنها به خاطر دانشی که از مطالعه حیوانات به دست آمده قابل کنترل شدهاند.

علاوه بر دارو، موادی مانند ابریشم، لاک، عسل، و مروارید هم از حیوانات تهیه می شوند، به این ترتیب میبینیم که جانوران تا چه حدی از جهتهای مختلف برای ما سودمندند.

منبع: دانشنامه کودکان و نوجوانان