کوتاه کردن ناخن_nikbayan

هنگامی که قسمتی از بدنمان زخم می شود یا ضربه می بیند احساس درد می کنیم؛ ولی چرا موقع کوتاه کردن مو و ناخن هایمان احساس درد نمی کنیم؟

به طور کلی 20 ناخن در انگشتهای پا و دستهایمان داریم. موقع کوتاه کردن آن ها دردی احساس نمی کنیم چون آنها از سلول های مرده تشکیل شده اند. ساختمان ناخن از جنس لایه های خارجی پوست بدن و از ماده ای سخت به نام کراتین است. کراتین نوعی پروتئین مرده است. قسمت اصلی ناخن درون پوست انگشت قرار دارد. پوست زیر ناخن شبیه پوست قسمت های دیگر بدن است اما الیاف  انعطاف پذیری دارد. این الیاف به ناخن متصل هستند و آن را در جای خود نگه می دارند.

معمولا ناخن ها ها بسیار ضخیم هستند ولی ریشه های آنها در زیر پوست بسیار نازکند. قسمتی که در نزدیکی ریشه ها قرار دارد سفید و نیم دایره است. ناخن ها حدود 6 سانتی متر در سال رشد می کنند. ناخن ها بسیار مفید هستند. به کمک آنها می توان اشیا را گرفت یا کارهای هنری انجام داد. آنها از نوک انگشتان نیز محافظت می کنند. ناخن ها موجب زیبایی نیز می شوند.

مو نیز ساختاری رشته ای دارد و از کراتین یا همان پروتئین مرده تشکیل شده است. موی سر هر ماه حدود ۱۲ میلی متر رشد می کند. ما حدود ۱۰۰۰۰۰ تار مو بر روی سر داریم. ریشه مو مانند یک پیاز است و هر روز حدود  ۵۰ عدد تار موی سر ریزش می کند. هر تار مو حدود ۳ سال می ماند و بعد می ریزد و به جای آن موی جدیدی می روید.

آنها از سوراخ های موجود در پوست و از جوانه ای به نام فولیکول یا پیاز مو به وجود می آیند. شکل این فولیکول ها باعث می شود که موی ما سخت یا مجعد باشد. کوتاه کردن و حالت دادن مو ها از زمان های بسیار قدیم توسط زنان و مردان انجام می شده است. در قرن بیستم این کار به یک حرفه و کار هنری تبدیل شد. از آنجا که هم مو و هم ناخن از پروتئین مرده مثل کراتین تشکیل شده اند بنابراین در هنگام کوتاه کردن آنها دردی را احساس نمی کنیم.

منبع: دانشنامه مصور کودکان و نوجوانان