لب چروکیده_nikbayan

پوست پوشش خارجی بدن است که از اعضای زیرین محافظت می‌کند. پوست به حرارت، سرما و درد حساس است. پوست نخستین منطقه‌ی دفاعی بدن در برابر حملات باکتری‌ها و عفونت‌ها به شمار می آیند. پوست دمای بدن را تنظیم می‌کند. پوست بدن انسان در جاهایی که بسیار مورد استفاده است و بیشتر در تماس با اجسام دیگر قرار می گیرد، ضخیم و سخت است. در نواحی دیگر مانند پلک، پوست بدن نازک است. پوست یک فرد بالغ در حدود 1.7 مترمربع مساحت دارد و با وزنی حدود 3 کیلوگرم، بزرگ ترین عضو بدن به حساب می‌آید.

با افزایش سن، ماهیچه‌های پوست ضعیف می شوند و پوست سست و شل شده و پس از مدتی چروک می‌شود. پوست بدن یک انسان معمولی تا قبل از 50 سالگی دچار چین و چروک نمی‌شود. قرار گرفتن در معرض نور خورشید برای مدت زیاد هم باعث چروک شدن پوست می‌شود. اشعه ماوراء بنفش خورشید، چربی موجود در پوست را که مسئول نرم نگهداشتن پوست است، خشک کرده و موجب به وجود آمدن چین و چروک می‌شود.

افرادی که رژیم‌های سخت می‌گیرند پس از آنکه مقدار زیادی از وزن خود را از دست می‌دهد، متوجه چین و چروک‌هایی در پوستشان می‌شوند. علت این امر این است که سلول‌های چربی زیر پوست حین رژیم‌های سخت به مصرف می‌رسند و در نتیجه، پوست دچار چین و چروک می‌شود. البته این چین و چروک‌ها پس از مدتی رفع می‌شود.

در دوران جوانی، بدن زنان نوعی هورمون به نام استروژن تولید می کند که وجود این هورمون باعث صافی و زیبایی پوست آنها می‌شود. در دوران جوانی هم پروتئین الاستین در مقادیر زیادی در بدن وجود دارد ولی پس از 50 سالگی مقدار این ماده در بدن کاهش می‌یابد و پوست شروع به چروک شدن می‌کند.

منبع: دانشنامه مصور کودکان و نوجوانان