موی سفید_nikbayan

سر هر انسان دارای یکصد هزار تا ۲۰۰ هزار مو است که از روزنه‌هایی به نام فولیکول به وجود می‌آیند. موی سر انسان سالانه حدود 15 سانتی متر رشد می‌کند. موها حتی پس از متوقف شدن رشد بدن، همچنان به رشد خود ادامه می دهند. رشد هر تار مو، پس از آنکه به میزان معینی رشد کرد، متوقف می شود؛ چون آنقدر بلند شده است که امکان تغذیه ندارد به همین علت آن تار مو افتاده و موی جدید به جای آن می روید. اما چرا پس از افزایش سن، سفید می‌شوند؟

موها با افزایش سن به تدریج خاکستری و سفید می‌شوند. دلیل این اتفاق، کاهش ملانین یا عدم وجود ملانین است. ملانین رنگدانه ای است که به موها رنگ می‌دهد. هنگامی که ملانین کم باشد یا اصلاً وجود نداشته باشد، مو سفید یا خاکستری می شود. در این حالت، مو همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد.

حتماً تا کنون افراد جوانی را دیده‌اید که موهای سفید یا خاکستری دارند. آیا می دانید چرا این اتفاق می افتد؟ دلایل متعددی برای سفید شدن موی سر در دوران جوانی وجود دارد. یکی از دلایل، ارثی بودن سفید شدن مو جوانی است. این افراد معمولاً این ویژگی را از پدر و مادر خود به ارث می‌برند.

سوء تغذیه، اضطراب، شوک، اندوه زیاد، تنش ها و هیجانات شدید و سایر شرایط مشابه می تواند باعث کاهش تولید ملانین و در نتیجه سفید شدن مو شوند. برخی از بیماری‌های سخت و شدید هم می‌توانند تولید ملانین را کاهش دهند و یا حتی تولید ان را متوقف کنند. با این حال، دانشمندان هنوز نتوانسته‌اند علل تغییر رنگ مو را به طور کامل توضیح دهند.

منبع: دانشنامه مصور کودکان و نوجوانان