علم به زبان ساده

۱۱ مطلب در خرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است

چرا حیوانات دم دارند؟

animal-tail_nikbayan

دم در قسمت پشت بدن حیوانات قرار گرفته است و در حیوانات مختلف استفاده های گوناگونی دارد.

در ماهی ها دم نقش مهمی را در به سمت جلو حرکت دادن آنها بر عهده دارد و انواع مختلفی دارد که در شنا کردن و حرکت به آنها کمک می کند. در کروکودیل و نهنگ دم به عنوان عضوی نیرومند حرکت این جانوران را برعهده دارد. در قورباغه دم فقط در مرحله لاروی موجود می باشد و با رشد قورباغه از بین می رود. کرکودیل نیز از دم خود برای دفاع یا حمله به دشمانان خود استفاده می کند. تمامی خزندگان دارای دم هستند که طول آنها در خزندگان مختلف، متفاوت می باشد. دم لاک پشت ها کوتاه و دم مارمولک ها بلند می باشد، اگر چیزی به مارمولک حمله کند او قسمتی از دم خود را جدا می کند، این کار مکانیزم دفاعی مارمولک می باشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سپهر

جایزه نوبل چیست؟

nobel-prize_nikbayan

جوایز نوبل همه ساله برای دست آوردهای شاخص در زمینه های علمی، ادبی و پیشرفت صلح در جوامع بشر اعطا می شوند. برنده های این جوایز معمولاً در همه جهان شناخته شده هستند. شرح مختصری از زندگی آنها و کارهایشان  در روزنامه منتشر می شود و نام آنها در رادیو و تلویزیون شنیده می شود. علاوه بر این جایزه، برندگان، مدال طلا، مدارک، و مقدار زیادی پول دریافت می کنند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سپهر

نظریه تکامل داروین چیست؟

darwinisrm_nikbayan

برای مدت طولانی انسان تصور می کرد هر یک از گونه های مختلف حیات به طور مجزا به وجود آمده است و هیچکدام در طول حیاتشان تغیری نکرده اند. چارلز داروین اولین کسی بود که این طرز تفکر را رد کرد و نظریه جدید تکامل را پایه گذاری کرد. طبق این نظریه، تکامل جریانی است که براساس آن همه موجودات زنده ای که امروزه بر روی زمین وجود دارند از نسل اجداد مشترکی هستند که میلیون ها سال پیش زندگی می کردند. همه گیاهان و حیوانات در یک رویه منظم تکامل پیدا کرده اند و حتی امروزه نیز در حال تغییر کردن هستند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سپهر

آفتاب پرست چگونه رنگ خود را تغییر می دهد؟

chameleons_nikbayan

آفتاب پرست نوعی مارمولک است که رنگ خود را با محیط اطرافش تطبیق می دهد، این امر به دلیل وجود رنگدانه هایی در زیر پوست او انجام می گیرد. آیا میدانید این سلول ها چگونه به تغییر رنگ او کمک می کنند؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سپهر

چگونه بعضی از موجودات صدف می سازند؟

snail_nikbayan

ممکن است صدایی را که از دمیدن درون صدف های حلزونی شکل در معبدها به وجود می آید شنیده باشید. همچنین حتما صدف های حلزونی شکل بزرگ و کوچک را در ساحل دریاها یا کناره رودخانه ها دیده اید. بعضی از این صدف ها آنقدر کوچکند که فقط با کمک عدسی های بزرگ کننده دیده می شوند در حالی که بعضی به بزرگی 120 سانتیمتر هستند. آیا می دانید این صدف های حلزونی شکل چه هستند و چگونه به وجود می آیند؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سپهر

آیا مار ها به موسیقی علاقه دارند؟

مارها ساختار شنوایی ندارند. آنها استخوانی دارند که در طول بدن آنها امتداد دارد و سیستم شنوایی ستونی نامیده می شود. این استخوان ساختار مخصوصی دارد که می توانند لرزش ای زمین را شناسایی کند اما لرزش های موجود در هوا را تشخیص نمی دهد. به همان دلیل مار می تواند توپی را که در حال نزدیک شدن به اوست را حس کند. برای فهمیدن این موضوع که مار لرزش های موجود در هوا یا زمین را می تواند تشخیص دهد آزمایش های زیادی بر روی گونه های مختلف مارها توسط دکتر دئوراس در بمبئی انجام گرفته است.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سپهر

دایناسور ها در چه زمانی و چگونه می زیستند؟

دایناسورها خزندگانی عظیم الجثه بودند که حدود 150 میلیون سال پیش روی زمین زندگی می کردند. آنها در دوران «مزوزوئیک» بین 65 الی 225 میلیون سال پیش می زیستند. کلمه دایناسور از دو کلمه یونانی «دینوس» به معنای ترسناک و «سائورس» به معنی خزنده گرفته شده است.

دایناسورها پاهای کوتاه و بدنی بزرگ داشتند. بسیاری از آنها گیاه خوار و تعداد کمی گوشتخوار بودند. آنها هم در آب و هم در خشکی زندگی می کردند. برخی از آنها روی دو پا و بعضی دیگر روی چهار پایشان حرکت می کردند. بعضی از دایناسورها دارای پوستی نرم بودند و  برخی دیگر پوستی با فلس های سخت و محکم داشتند حتی برخی از آنها دارای پوستی با صفحات استخوانی بودند که مانند یک زه از بدن آنها محافظت می کرد. آنها دارای مغز بسیار کوچکی بودند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سپهر

چگونه یک جغد می تواند شب ها به خوبی بیند؟

owl

 جغد یک پرنده شکاری با سر و چشم های بزرگ، گردن کوتاه، بال های پهن و پنجه های تیز است. در حدود 130 گونه مختلف از جغد های در سراسر جهان یافت می شوند. در بعضی از کشورها این پرنده به عنوان پرنده ای خوش یمن شناخته می شود در حالیکه در بعضی از کشورها نماد ثروت و دانش است. چیزی که در مورد جغدها عجیب است این است که در که آنها در شب بهتر از روز می بینند. این حقیقت که آنها در شب ها زندگی را شروع می کنند آنها را به نمونه مناسبی از پرنده های شب گرد تبدیل کرده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سپهر

قلقلک چگونه احساسی است؟

tickle

از دیدگاه علم روانشناسی، خنده به علل گوناگونی روی می دهد و گونه های متفاوتی دارد. یکی از راه های ساده خنداندن افراد، قلقلک دادن است. کف پاها، زیر بغل، پهلوها و شکم افراد از نقاط حساس بدن نسبت به قلقلک به شمار می روند. البته خنده ناشی از قلقلک را می توان نوعی خنده عصبی دانست که برای کاهش فشار درونی اتفاق می افتد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سپهر

هیپنوتیزم چیست؟

hypnotism

هیپنوتیزم هنری است که به وسیله آن می توان حالات روحی انسان را تغییر داد یا کنترل کرد و در این حالت فرد هیپنوتیزم شده شروع به انجام کار های مختلف بر اساس راهنمایی های شخص هیپنوتیزم کننده می کند. بشر همواره از زمان های قدیم سعی در استفاده از نیروی هیپنوتیزم داشت تا وجود قدرت های مرموز، جادو یا معجزه را ثابت کند. مطالعه علمی هیپنوتیزم توسط دکتر فرنزای مسمر از وین آغاز شد. برای مدت طولانی هیپنوتیزم به خاطر نام مسمر "مسمریزم" نامیده می شد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سپهر