chameleons_nikbayan

آفتاب پرست نوعی مارمولک است که رنگ خود را با محیط اطرافش تطبیق می دهد، این امر به دلیل وجود رنگدانه هایی در زیر پوست او انجام می گیرد. آیا میدانید این سلول ها چگونه به تغییر رنگ او کمک می کنند؟

لایه های بالایی پوست آفتاب پرست شفاف است اما لایه زیرین آن رنگ دانه هایی به رنگ های زرد و مشکی و قرمز دارد. این رنگ دانه ها، دانه دانه هستند و این دانه های ریز به راحتی می توانند از نقطه ای به نقطه دیگر در بدن حرکت کنند، وقتی که این رنگدانه ها جمع می شوند تمرکز آنها در آن محل افزایش می یابد و رنگ پوست جانور سیاه به نظر می رسد و وقتی در جاهای مختلف بدن پخش می شوند رنگ های مختلفی به وجود می آیند، در حقیقت جمع شدن و متفرق شدن این رنگدانه ها به دلیل عوامل مختلفی انجام می گیرد.

اولین دلیل تغییر رنگ این جانور بروز احساسات است، هنگامی که او می ترسد یا عصبانی می شود رنگش سیاه می شود، در حالت هیجان نقطه های زردی بر روی پوست او پدیدار می شود و رنگ پوستش را زرد می کنند. دلیل دوم وجود نور است، هنگامی که آفتاب پرست در معرض نور خورشید قرار می گیرد به خاطر گرمای خورشید سلول های پوستش سیاه می شوند. در هوای گرم و تاریک رنگ پوست او سبز و در هوای با دما و تاریکی کمتر زرد می شود.

این توانایی تغییر رنگ برای آفتاب پرست مزیت های بسیاری دارد مانند حفاظت در برابر دشمنان و گرفتن حشرات به عنوان غذا، یکی از ویژگی های جالب توجه آفتاب پرست حرکت دادن یک چشم مستقل از چشم دیگرش است. یک چشم او می تواند جلو و چشم دیگر همزمان عقب را نگاه کند. این کار آنها را قادر می سازد تا در آن واحد به دو چیز نگاه کند و به راحتی حشرات را صید کنند.

منبع: دانشنامه مصور کودکان و نوجوانان