snail_nikbayan

ممکن است صدایی را که از دمیدن درون صدف های حلزونی شکل در معبدها به وجود می آید شنیده باشید. همچنین حتما صدف های حلزونی شکل بزرگ و کوچک را در ساحل دریاها یا کناره رودخانه ها دیده اید. بعضی از این صدف ها آنقدر کوچکند که فقط با کمک عدسی های بزرگ کننده دیده می شوند در حالی که بعضی به بزرگی 120 سانتیمتر هستند. آیا می دانید این صدف های حلزونی شکل چه هستند و چگونه به وجود می آیند؟

آنها بدنه صدفی شکل موجودات آبزی هستند. به این موجودات نرم تنان می گویند. در حدود 60000 گونه از این نرم تنان تا به حال توسط دانشمندان مورد مطالعه قرار گرفته است. هرچه اندازه این نرم تنان بزرگتر باشد صدف روی بدن آنها هم بزرگ تر و سخت تر می شود. این صدف ها از کربنات کلسیم یا آهک تشکیل شده اند. نرم تنان آهک را از آب دریا جمع می کنند و آنها را روی صدف خوراکی تشکیل شده و آهک در آن وجود ندارد. لایه زیرین این لایه یا لایه دوم از کربنات کلسیم ساخته شده و لایه زیرین یا لایه سوم از تعدادی لایه های نازک تشکیل شده که ترکیبی از موادی شبیه صدف خوراکی و کربنات کلسیم هستند. صدف های حلزونی شکل در رنگ های مختلفی هستند. روی آنها لکه ها خط های بسیاری وجود دارد. این لکه ، رنگ و خط های به دلیل وجود مواد رنگی در غده های نرم تنان است. این رنگ ها، خط و لکه ها بر زیبایی صدف های حلزونی شکل می افزایند.

این صدف های حلزونی شکل نه تنها از نرم تنان محافظت می کنند بلکه برای ما هم مفید هستند. در عهد باستان مردم  از صدف های نرم تنان به عنوان سکه استفاده می کردند. صدف های کوچک تر هم به عنوان تکه هایی در گردنبند مورد استفاده قرار می گیرند. دگمه ها هم از صدف های کوچک ساخته می شوند. موجودات آبزی صدفدار از بیلیون ها سال پیش وجود داشته اند. بعد از مرگ آنها این صدف ها روی ساحل دریا جمع می شوند و صخره های آهکی را به وجود می آورند.

منبع: دانشنامه مصور کودکان و نوجوانان