animal-tail_nikbayan

دم در قسمت پشت بدن حیوانات قرار گرفته است و در حیوانات مختلف استفاده های گوناگونی دارد.

در ماهی ها دم نقش مهمی را در به سمت جلو حرکت دادن آنها بر عهده دارد و انواع مختلفی دارد که در شنا کردن و حرکت به آنها کمک می کند. در کروکودیل و نهنگ دم به عنوان عضوی نیرومند حرکت این جانوران را برعهده دارد. در قورباغه دم فقط در مرحله لاروی موجود می باشد و با رشد قورباغه از بین می رود. کرکودیل نیز از دم خود برای دفاع یا حمله به دشمانان خود استفاده می کند. تمامی خزندگان دارای دم هستند که طول آنها در خزندگان مختلف، متفاوت می باشد. دم لاک پشت ها کوتاه و دم مارمولک ها بلند می باشد، اگر چیزی به مارمولک حمله کند او قسمتی از دم خود را جدا می کند، این کار مکانیزم دفاعی مارمولک می باشد.

خزندگان به کمک دم خود بر روی زمین می خرند. مارمولک بعد از مدتی دم جدیدی در می اورند. دم آفتاب پرست بسیار بلند است و می تواند برای نگه داشتن آفتاب پرست به دور شاخه پیچیده شود. دم مار بسیار کوچک می باشد و به عنوان محلی برای ذخیره چربی به کاز می رود، دم مارهای آبی کوچک است و در شنا کردن به مارهای آبی کمک می کند.

در پرندگان نیز دم کوتاه است و از پرها محافظت می کند. پرها در پرواز کردن به پرندگان کمک می کنند. بیشتر پستانداران نیز به کمک دم خود حشره ها را دور می کنند. انسان و میمون ها از چنین دمی برخوردار نیستند، نهنگ ها دو دم به شکل باله دارند که یکی در سمت راست و دیگری در سمت چپ قرار گرفته است که آنها نیز در شناکردن به نهنگ کمک می کند.

دم کانگرو و سنجاب به عنوان عامل برای حفظ تعادل این جانوران هنگام راه رفتن و پریدن استفاده می شود. در طول زمستان که سنجاب ها به خواب زمستانی فرو می روند از دم پر موی خود به عنوان پوشش خرگوش ها نیز از دم خود به عنوان نشانه ای برای اعلام خطر استفاده می کنند. طاووس نیز با نشان دادن و بازکردن دم خود جنس مقابل را به طرف خود جذب می کند به همین تربیت دیدیم که مهره داران از دم استفاده های مختلفی می کنند.

منبع: دانشنامه مصور کودکان و نوجوانان