موش قطبی_nikbayan

موش های قطبی جانورانی کوچک با دمی کوتاه و چشمانی ریز و به رنگ خاکستری و قهوه ای هستند. این جوندگان در مناطق سرد نیمکره شمالی زندگی می کنند؛ مانند کوه های اسکاندیناوی. این جانوران حدود  ۱۲ تا ۱۶ سانتیمتر طول دارند و پاهایشان به وسیله خز پوشیده شده است که آنها را در مقابل سرما محافظت می کند. لانه های موش های قطبی هم روی زمین ساخته می شود هم زیر زمین. غذای آنها ریشه و ساقه گیاهان و خزه است. حتماً تا حالا شنیده اید که هزاران هزار موش قطبی در خطوط و صفوف فشرده به دنبال هم حرکت می کنند تا با به دریا برسند و خود را در اب دریا غرق کنند. اما چرا؟

دلیل خودکشی دسته جمعی آن ها جمعیت زیاد آنها است. وقتی که مکان زندگی آنها پر از غذا باشد، آنها سریعاً رشد می کنند و تغذیه خوب باعث تولیدمثل و افزایش جمعیت آنها می شود. پس از مدتی که جمعیت آنها به حد انفجار رسید، منابع غذایی آنها تمام می شود و آنها دسته دسته به دنبال غذا به مکان های دیگر حرکت می کنند. در طول سفر و در جست و جوی غذا عده ای از آنها شکار می شوند و عده ای دیگر به داخل رودخانه ها می افتند و غرق می شوند. عده ای هم به دریا می رسند و به داخل دریا می افتند. آنها فقط  15 تا 20 دقیقه می توانند شنا کنند ولی سرانجام غرق می شوند و می میرند.

هر موش قطبی که در جست و جوی غذا عازم محل های دیگر می شود هیچگاه به مکان اولیه اصلی خود باز نمی گردد. این کوچ دسته جمعی هر 3 یا 4 سال یک بار انجام می شود. موش های قطبی خود را به طور عمدی غرق نمی کنند و قصد آنها از مهاجرت یافتن منابع غذایی جدید است.

منبع: دانشنامه مصور کودکان و نوجوانان